Системний аналіз об'єктів та процесів комп'ютеризації [Текст] : навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти / Катренко Анатолій Васильович
Publication: Львів : Новий світ-2000, 2003Description: 424 сторінки : ілюстраціїLanguage: українська.Country: Україна.Форматний номер: 2 формат (висота > 17-23 см)ISBN: 966-7827-21-6.Серія: Вища освіта в УкраїніВид літератури за цільовим призначенням: НавчальніВид/характер текстових документів: навчальні виданняУДК: 62-50(075.8)Bibliography: Бібліографія: сторінки 417-419 (86 назв).Subject - Topical Name: Комп'ютерна наука -- Навчальні посібники -- Операційні системи УДК-теми: 62-50 Різноманітні типи контролю керування та регулювання « 62 Машинобудування. Техніка в цілому « 6 Прикладнi науки. Медицина. Технологiя004.451 Операційні системи « 004.45 Системне програмне забезпечення « 004.43 Комп'ютерні мови « 004.4 Програмне забезпечення « 004 Комп'ютерна наука і технологія. Застосування комп'ютера « 00 Загальнi питання науки i культури « 0 Загальний вiддiлOnline Resources:LibraryGoАнотація:
This record has many physical items (117). View all the physical items.
Бібліографія: сторінки 417-419 (86 назв)
Передмова наукового редактора....7
Передмова ….9
Розділ 1. Вступ до проблематики системного аналізу об'єктів та процесів
комп'ютеризації ….13
Тема 1. Розвиток системних уявлень та необхідність
виникнення системного підходу……13
1.1. Історія розвитку системних уявлень ……14
1.2. Основні напрямки системних досліджень ……17
1 .З. Передумови та необхідність виникнення системного підходу……19
1.4. Предмет системного аналізу …….23
Тема 2. Основні поняття системного аналізу……33
2.1. Принципи системного підходу……34
2.2. Поняття системи, навколишнього середовища, мети……37
2.3. Декомпозиція. Поняття елементу, функції, структури …….40
2.4. Види потоків в системах. Характеристики статики та динамічної поведінки системи. Поняття стану та процесу….44
Тема З. Класифікація та властивості систем ......53
З. 1. Класифікація систем за призначенням, взаємодією з зовнішнім середовищем, походженням, видом елементів, способом організації…… 54
3.2. Складні та великі системи ……57
3.3. Способи керування системами та реалізація ними своїх функцій……61
3.4. Властивості та характерні особливості складних систем……63
3.5. Ентропійна інтерпретація прийняття рішень.…67
Розділ 2. Системний аналіз та моделювання ……74
Тема 4. Система та модель…..74
4.1. Наукове пізнання та моделювання. Модель……75
4.2. Зв'язок між системою та моделлю. Ізо- та гомоморфізм….78
4.3. Функції моделей систем……81
4.4. Класифікація моделей систем….83
Тема 5. Системно-методологічні аспекти моделювання……92
5.1. Дослідження систем за допомогою аксіоматичного підходу…..93
5.2. Метод «чорної скрині»……95
5.3. Проблеми оптимізації в системному аналізі та моделюванні ….99
5.4. Імітаційні моделі........101
Тема 6. Аналіз та синтез в системних дослідженнях ......106
6.1. Аналітичний та синтетичний підходи до дослідження складних систем........108
6.2. Повнота моделі. Декомпозиція та агрегування ........110
6.3. Види агрегатів, що використовуються в системному аналізі……113
6.4. Системні особливості моделей інформаційних систем та систем прийняття рішень…..116
Розділ 3. Методології системного аналізу......125
Тема 7. Особливості методологій системного аналізу........125
7.1. Послідовність методологія—метод—нотація—засіб.......126
7.2. Етапи системного розв’язання проблем........127
7.3. Послідовність етапів і робіт системного аналізу.......129
7.4. Методологія системного дослідження, орієнтована на дослідження існуючих систем та виявлення проблем …132
Тема 8. Системне планування, стратегія, тактика та аналіз дій…139
8.1. Формальне, інкрементне та системне планування........140
8.2. Стратегічне планування.......146
8.3. Особливості прямого та оберненого процесів системного планування .......148
8.4. Методи знаходження бажаних сценаріїв .......158
Розділ 4. Методи системного аналізу......170
Тема 9. Метод аналізу ієрархій .......170
9.1. Ієрархічне представлення складної проблеми.......171
9.2. Локальні пріоритети та методи їх отримання........173
9.3. Оцінювання послідовності тверджень експерта.......176
9.4. Алгоритм синтезу пріоритетів ......177
Тема 10. Розширення методу аналізу ієрархій......190
10.1. Динамічні переваги і пріоритети.......191
10.2. Врахування тверджень декількох експертів......193
10.3. Порівняння об’єктів зі стандартами......194
10.4. Порівняння об’єктів методом копіювання ......197
10.5. Багатокритерійний вибір на ієрархіях з різним числом і складом критеріїв оцінювання альтернатив ......197
Тема 11. Методи дерева цілей, функціонального аналізу та формування експертних висновків ......209
11.1. Метод дерева цілей.......210
11.2. Метод Дельфі......216
11.3. Функціонально-вартісний аналіз та споріднені методи……221
11.3.1. Огляд технологій розроблення нових й аналізу розроблених виробів і процесів.........221
11.3.2. Функціонально-вартісний аналіз.......222
11.3.3. Технологія аналізу можливості виникнення і впливу дефектів на споживача (FMEA).......226
11.3.4. Функціонально - фізичний аналіз.......230
11.3.5. Метод розгортання функцій якості QFD......231
11.3.6. Використання CASE-засобів в функціонально-вартісному аналізі.......233
11.4. Інші методи системного аналізу......235
Тема 12. Методи комбінаторно-морфологічного аналізу і синтезу…..253
12.1. Особливості реалізацій морфологічного підходу.......255
12.2. Отримання та систематизація інформації для аналізу і синтезу систем........258
12.3. Побудова морфологічних таблиць ........262
12.4. Основи синтезу раціональних систем .......264
12.5. Морфологічні методи синтезу раціональних варіантів систем.......276
Тема 1З. Аналіз процесів функціонування систем.......286
13.1. Аналіз систем за допомогою когнітивних карт.....288
13.2. Таблиці рішень.......294
13.3. Аналіз та моделювання систем за допомогою мереж Петрі…… 296
13.3.1. Визначення мережі Петрі.....296
13.3.2. Виконання мереж Петрі.......299
13.3.4. Узагальнення мереж Петрі......309
Розділ 5. Отримання експертної інформації для системного аналізу......323
Тема 14. Проблеми та методи отримання інформації від експертів …..323
14.1. Труднощі та психологічні особливості отримання інформації від експертів…..324
14.2. Особливості лінгвістичного та гносеологічного аспекту спілкування з
експертом…..331
14.3. Класифікація методів видобування знань……339
14.4. Особливості пасивних та активних методів видобування знань……341
14.5 Групові методи видобування знаннь…….350
14.6. Ігри з експертом та текстологічні методи видобування знань…..352
Розділ 6. Застосування методологій системного аналізу при створенні інформаційних
систем...364
Тема 15. Класичні підходи до проектування інформаційних систем…..364
15.1. Поняття системного проектування….365
15.2.Класичні схеми проектування інформаційних систем……369
15.3. Вдосконалення класичних схем проектування…..374
15.4. Методологія швидкого розроблення застосувань ( RAD)……378
15.5. Інструментарій класичних схем проектування……382
Тема 16. Системні методології та проектування інформаційних систем…390
16.1. Передумови змін в методах проектування…….392
16.2. Виникнення і зміст реінженерії бізнес-процесів……394
16.3. Якісні зміни в інформаційних технологіях..…404
16.4. Перспективи розвитку системних методів проектування…408
Література…417
В навчальному посібнику викладені основні поняття та методології системного аналізу, методи системного аналізу, як метод аналізу ієрархій, метод дерева цілей, комбінаторно-морфологічні методи, методи функціональновартісного аналізу та аналізу процесів функціонування систем, розглянутий зв’язок системного аналізу з моделюванням, застосування методологій системного аналізу при створенні інформаційних систем, методи отримання інформації від експертів та інші, що широко використовуються в практиці системного аналізу. Зміст навчального посібника відповідає програмі обов'язкового курсу “Основи системного аналізу об'єктів та процесів комп'ютеризації”, що належить до фундаментальних для базового напрямку “Комп’ютерні науки” . В навчальному посібнику подано лекційний матеріал, наведені приклади застосування методів системного аналізу. З метою закріплення матеріал у по кожній темі подано перелік питань, а також завдання для самостійного виконання та тести. Розрахований на бакалаврів, спеціалістів та магістрів. Ним можуть скористатися аспіранти та викладачі комп'ютерних наук ВНЗ, практичні працівники і спеціалісти.